BIO

Juan S. Dahmen is a spanish young musician with a long and diverse career. He became interested in music through his parent’s vinyl Motown records. At six years old he began to beat a drum set from his father, placed in his attic. At eight he join the Real Conservatorio Municipal de Albacete to study classical percussion.

At eleven, his tastes being closer to modern music, he left the conservatory for the School of Modern Music in Albacete, where he studied drums with Toño Atienzar, and keyboard and computer music with Antonio Cebrián. He has studied with renowned Argentine stickist Guillermo Cides and deepened in the art of tapping and avant-garde music with Markus Reuter and Trey Gunn, both from the King Crimson universe.

His main instrument remains the drums, with countless hours of study and concerts behind him, highlighting groups like Groove3 (jazz-groove), Peterfunk (disco-funk), TAO5 (jazz and currently free jazz), Nomadlander (progressive rock) or Juego de Tonos (Jazz Fusion). He also plays the tap guitar with bands like IARARAI (post rock, ambient), The Tam Tam (African tribal, blues, rumba), Mr. Miau (blues rock) as well as solo and in the project Cromofono, where he joins forces with visual artist María Solana creating a whole for the senses.

He won some contests like the Memorial Alberto Cano from Albacete on two ocasions, one in 2008 with Groove3 and another in 2011 playing electric bass with Blackjack. He got the first price in MPTRIVIUM in La Roda in 2008 and in the Chicharra constest in Guadalajara in 2010, both with Peterfunk.

 

SELECTED DISCOGRAPHY:

  • 2008 Groove3 – Trionometría (Groove- Jazz) drums
  • 2009 Peterfunk (Disco-Funk) drums and percussion
  • 2010 The League – Red (Nu-jazz) drums
  • 2012 TAO5 (Hard Bop, jazz, folk, free) drums and percussion
  • 2012 Sadgayers – Remember Yourself (Post Rock, Ambient, Classical, Progressive Rock)udu, voice and Stick
  • 2012 Juan Dahmen – Destroying as a way of Rebuilding (Ambient, experimental) stick and percussion
  • 2014 Juan Vinuesa & The Monkeys – Standard Deeds (Jazz) percussion in some tracks
  • 2014 Juego de Tonos (Jazz Fusion) drums
  • 2014 Cromófono – Instante #1 (Ambient, experimental) stick, field recordings, keyboards
  • 2015 V.C. & The Muffins – CDUCH (Pop, folk) drums on two tracks
  • 2015 TAO5 – dónde (free improv) drums, stick and electronics

His recurrent interest is the experimentation, to get to new unespected places, something that may even happen without aiming for it. Currently this is seen more clearly in avant garde projects, playing with sound and merging it with visual arts in Cromofono.

406648_397778590301492_1683555673_n

ESPAÑOL

Juan S. Dahmen es un joven músico albacetense con una larga y diversa carrera. Comenzó a interesarse por la música con los viejos vinilos de la Motown de sus padres. A los seis años ya golpeaba los tambores del set de batería de su padre, montado en un ático. A los ocho entró en el Real Conservatorio Municipal de Albacete introduciéndose a la percusión clásica.

A los once, siendo sus intereses más cercanos a la música moderna dejó el conservatorio en favor de la Escuela de Música Moderna de Albacete, donde cursó batería y percusión (latina y flamenca) con Toño Atienzar, y teclado e informática musical con Antonio Cebrián. Ha estudiado Stick con el reconocido stickista argentino Guillermo Cides y ha profundizado en la técnica del tapping y la música de vanguardia con Markus Reuter y Trey Gunn, ambos del universo King Crimson.

Su instrumento principal es la batería, con innumerables horas de estudio y conciertos a sus espaldas, destacando grupos como Groove3 (jazz-groove), Peterfunk (disco-funk), TAO5 (jazz y actualmente free jazz), Nomadlander (rock progresivo) o Juego de Tonos (Jazz Fusion). Toca la guitarra de tapping con bandas como IARARAI (post rock, ambient), Los Tam Tam (tribal africana,blues, rumba) Mr. Miau (blues rock) así como en solitario y en el proyecto Cromofono en el que auna fuerzas con la artista visual María Solana creando un todo para los sentidos.

Ha ganado varios concuros como el Memorial Alberto Cano de Albacete en dos ocasiones, una en el 2008 con Groove3 y otra el 2011 con Blackjack tocando el bajo eléctrico. Obtuvo el primer premio MPTRIVIUM en la Roda el 2008 y Chicharra en Guadalajara el 2010 con Peterfunk.

DISCOS:

  • 2008 Groove3 – Trionometría (Groove- Jazz) batería
  • 2009 Peterfunk (Disco-Funk) batería y percusión
  • 2010 The League – Red (Nu-jazz) batería
  • 2012 TAO5 (Hard Bop, jazz, folk, free) batería
  • 2012 Sadgayers – Remember Yourself (Post Rock, Ambient, Classical, Progressive Rock) udu, voz y Stick
  • 2012 Juan Dahmen – Destroying as a way of Rebuilding (Ambient, experimental) stick y percusiones
  • 2014 Juan Vinuesa & The Monkeys – Standard Deeds (Jazz) percusión en varios temas
  • 2014 Juego de Tonos (Jazz Fusion) batería
  • 2014 Cromófono – Instante #1 (Ambient, experimental) stick, grabaciones de campo y teclados
  • 2015 V.C. & The Muffins – CDUCH (Pop, folk) batería en dos temas
  • 2015 TAO5 – dónde (improvisación libre) batería, stick y electrónica

Su interés recurrente es la experimentación, llegar a nuevos lugares inesperados, algo que ocurre en ocasiones sin si quiera proponérselo. Actualmente esto se ve de forma más clara en proyectos de vanguardia, jugando con los límites del sonido y fusionándose con el arte visual en Cromofono.